Recenze na The sims 1

21. února 2011 v 18:27 |  Recenze
Co mají společného Simcity a The Sims? Kromě toho, že se jedná o strategické simulace od renomované firmy Maxis, mají společného i tvůrce. Je jím designér, hračička a génius jménem Will Wright. Jeho závratná kariéra v bussinesu počítačových her začala kdysi dávno, když programoval jakousi primitivní střílečku, v níž mrňavý vrtulníček bombardoval domečky a továrničky. Aby mu šla práce od ruky, udělal si jednoduchý editor levelů. Vzápětí přišel na to, že budovat silnice a stavět baráčky ho baví mnohem víc, než je potom bombardovat. The SimsA Simcity bylo na světě. Idea hry The Sims je stejně jednoduše geniální jako u Simcity. Tentokrát se jedná o simulaci obyčejného lidského života.
A jak že vypadá obyčejný život ve Willově pojetí? Nejprve je třeba naeditovat si svého "obyčejného člověka". Takový človíček dostane od hráče své pohlaví, jméno, vzhled a konečně charakterové vlastnosti. Pro své virtuální Barbie a Keny musí hráč vyprojektovat ještě pěkný domeček pro panenky. Netřeba dodávat, že to všechno si žádá peníze a na začátku má hráč jen malý kapitál. Proto nemůže své lidičky nastěhovat hned zpočátku do luxusní rezidence sbazénem.
A pak konečně nastane ten úžasný okamžik, kdy se roztomilé postavičky nastěhují do svého domečku a začnou žít své každodenní životy. Vše je vyvedeno ve fantastické izometrické grafice. Navíc tak dokonalý motioncapturing jsem ještě neviděl. Všechny, i ty nejjednodušší úkony, jako třeba mytí nádobí či četba novin, vypadají fantasticky reálně. Nejnádhernější je ale bezesporu animace polibku.
The Sims
To nejjednodušší, co hráč může dělat, je pozorovat, co se děje. "Simáci" si totiž vystačí docela dobře i sami se sebou: když mají hlad, jdou do ledničky, když jsou unavení, jdou spát a když musí, jdou na záchod. Pokud hráč chce, může řídit jejich život do nejmenších detailů. Ovládání je řešeno velmi jednoduše. Stačí prostě kliknout na daný předmět - ledničku, postel, záchodovou mísu - načež daný simčlovíček začne dělat to, co je třeba. Někdy se nabízí více možností. Například v případě, že hráč klikne na telefon, je možné zavolat uklízečku, policii či si prostě pokecat se známými. Co zrovna simčlovíček potřebuje, se dá jednoduše zjistit pomocí několika přehledných ukazatelů. Hráč se samozřejmě může rozhodnout udělat bezmocné virtuální figurce ze života peklo - mučit ji hladem, nutit ji tancovat deset hodin v kuse či nepouštět ji na WC.
Na podobném principu funguje i kontrola virtuálních mezilidských vztahů. Hráč se ujme jednoho z človíčků na obrazovce. Klikne na další postavu, načež se objeví menu možných činností podle toho, v jakém vztahu k sobě postavičky jsou. Může začít prostým pozdravem, pokračovat nevinou společenskou konverzací, pak složit protějšku první kompliment, načež se rozjede spirála flirtu. The SimsPokud si obě postavičky padnou do noty, objevují se nad jejich hlavami znaménka plus, pokud si začínají lézt na nervy, minus. Vrcholné stádium nastane, když začnou ve vzduchu poletovat srdíčka. Pak už hráči nic nebrání v tom, aby zadal instrukci "kiss", načež následuje vášnivý "francouzák" se vším, co k němu patří. K roztomilým situacím pak dochází třeba v případě, že simděvče začne koketovat s cizím simchlapem v přítomnosti svého simpřítele. Stačí málo a vzduchem létají facky. Když jde všechno dobře, vznikne mezi simčlovíčky láska jako trám. Netrvá dlouho a kde se vzal, tu se vzal, domeček má dalšího obyvatele. Je to malé, plešaté a pláče to.
Mezilidské vztahy jsou opravdu základní složkou hry, neboť pravidlo číslo jedna zní, že nikdo není šťastný sám. Zdá se mi ale, že atmosféra pro navazování vztahů je až příliš uvolněná. Všechny virtuální postavičky jsou už "od přírody" bisexuální. Rekordmani se chlubí, že v The Sims utáhnou až pět divokých vztahů najednou s partnery různého pohlaví. Koho to pohoršuje, může jednak účinně bránit vzniku homosexuálních dvojic, jednak přímo modifikovat parametry hry tak, že mezi bytostmi stejného pohlaví nemůže k ničemu vážnému dojít. Dá se ale říci, že drastický propletenec popsaný v úvodu recenze není nic neobvyklého.
The Sims
Nedílnou součástí všedních životů je práce. Ta se dá sehnat jednak díky pročítání rubriky zaměstnání v místním plátku, jednak prostřednictvím internetu, tedy pokud jste ochotni vysolit pár babek a koupit své simfamílii počítač. Hráč nabídnuté zaměstnání přijme nebo odmítne. Pokud udělá to první, jde všechno ostatní tak nějak samo. Simlidičkové spolehlivě vyrážejí ráno co ráno na šichtu a domů přinášejí vydělané penízky. Kariérní postup přichází automaticky a zpravidla je spjat s požadavkem na zvýšení životního standardu. Například aby mohla postavička zaujmout vyšší pozici ve firmě organizující extrémní sportovní zážitky, musí si domů pořídit posilovací zařízení. Stále vyšší pozice v zaměstnání tak zároveň znamená zvyšující se luxus bydlení.
Aby bylo jasno, The Sims je neobyčejně komplexní hra. Ale vzhledem k tomu, že simuluje něco tak složitého jako lidský život, už ze své podstaty musí mít mezery. Jak už bylo řečeno, hráč může nechávat v podstatě všemu volný průběh anebo naopak piplat se s jednotlivými postavičkami ve stylu tamagočiho. Nejrozumnější přístup asi spočívá v jemném pošťuchování simlidiček směrem k žádanému výsledku.The SimsHráč může určitou postavičku profilovat třeba jako stroj na kariéru, nebo z ní místo toho vychovat lva salónů. Občas je ale bezpodmínečně nutné zasáhnout i do základních činností, třeba když postavičky nechtějí jít na kutě a jsou stále unavenější, nebo když po sobě neuklízejí tak, jak by měly. Někdy se projeví fatální chyba. Například v tutoriálu se hráč ujme rodiny Nováčků (Newbies). Jejich domeček byl ale vyprojektován tak nešikovně, že se členové rodinky nemohou dostat ke kuchyňské lince, protože v cestě stojí stůl a židle. A Nováčkovi vesele umírají hlady, aniž by byli schopni cokoliv s konfigurací nábytku udělat. Vždyť by stačilo zasunout židli a cesta je volná! Místo toho musí chudák hráč pauzovat hru a otrocky přesouvat nábytek do vhodné polohy.
Podobných problémů a problémečků je ve hře spousta. Je možné pozvat k sobě souseda telefonicky na návštěvu ve dvě hodiny ráno, načež ten ochotně přijede. Je možné blokovat soustavně postavičkám spánek, přísun jídla atd., ale nemá to žádný vliv na jejich výkon v práci. Když k vám domů přijdou na návštěvu sousedi, začnou naprosto volně brouzdat po celém domě a nečiní jim žádný problém procházet se po koupelně, zatímco jiná postavička se tam koupe či dělá potřebu.
The Sims
Ale ten největší koncepční nedostatek, který bych The Sims vytknul, je bezcílnost a monotónnost. Postavičky vedou čistě konzumní způsob života, jedí, spí, koukají se na televizi, vydělávají peníze a za ty si pořizují čím dál luxusnější vybavení domácnosti. Jediná oblast, v níž mohou simlidičkové vybočit ze strašlivé měšťácké nudy, jsou partnerské vztahy. The Sims prostě chybí něco, co bych nazval "smyslem života". Anebo je smyslem života opravdu jen - s prominutím - jíst, souložit a vydělávat prachy?
S tím ať si lámou hlavu sociologové, psychologové a Radovan Holub. Pro účely této recenze zcela postačí konstatování, že The Sims je nesmírně originální, dalo by se říci revoluční hra, která navíc oplývá fantastickým technickým zpracováním a výborně zvládnutým ovládáním. Otázkou je, zda se u ní hráč může dlouhodobě bavit. V mém případě, když pominula prvotní voyeristická fascinace z pozorování cizích (virtuálních) životů, nastala bezbřehá nuda. Primitivní životní styl simčlovíčků se mi totiž vůbec nelíbí a neměl jsem vůbec chuť se s nimi identifikovat. Řečeno stručně: Za celý čas, který jsem s touto hrou strávil, jsem nenarazil na jediného simčlověka, se kterým bych rád zašel na pivo.
Zdroj:bunusweb.cz

The Sims
Výrobce:Maxis