Recenze na The sims 2

21. února 2011 v 18:31 |  Recenze
Co je nového?
The Sims 2Hru The Sims 2 můžeme charakterizovat, což platí i na první díl této legendy, jako nádherný simulátor života a mezilidských vztahů (ačkoliv termín "mezilidských" není úplně správný, poněvadž infiltrace mimozemšťanů je ve druhém díle patrná na první pohled). K tomu si připočtěme projektování a výstavbu vlastních sídel, rančů, či pouhých malých baráčků, jejichž výzdoba užitnými a dekoračními předměty žere čas neuvěřitelným způsobem. Pokračování podle předpokladu přináší lepší vizáž, postavičky disponují více pohyby a ano, s editorem na výrobu vlastních simáků si lze užít hodně legrace. Už asi nikoho nepřekvapí, že ve hře můžeme randit třeba s Leošem Marešem, navíc na internetu lze již v těchto momentech stáhnou desítky nových předmětů, účesů a podobných serepetiček, které dokáží potěšit srdce všech hračičků. Nicméně ta nejdůležitější změna se samozřejmě týká prohloubení sociálních vazeb, překvapí velké množství možností toho, co můžeme provádět. Vše korunuje proces stárnutí a výchovy potomků, poněvadž každou postavičku definuje mnoho atributů, čímž vzniká osobnost, která se hraním dále formuje.
Rodina je základ
Po otravné instalaci ze čtyř CD se konečně dostáváme do účelně strohého panelu voleb. Na výběr máme mezi třemi předpřipravenými sousedstvími s několika rodinami a osobními příběhy. Můžeme se ale rovnou pustit do projektování vlastního sousedství či "výroby" nových rodin. Většina ale zřejmě prvně zavítá k ikonce tutorialu, jenž osvětlí ovládání, základní principy hry, případně představí novinky aktuálního dílu.
The Sims 2 a genetika
The Sims 2
Ve hře funguje genetika - vygenerovaný potomek nese rysy po obou rodičích, v rozvětvených rodinách tak nemusí být o překvapení nouze. Zábavná je již zmíněná přítomnost mimozemštanů, protože koho by nebavilo namixovat si potomka s mimozemskou DNA?
Na chvilku se zdržíme právě u vytváření rodin, které mě fascinovalo už necelé dva roky zpátky, kdy jsem prvně měl možnost tuhle část The Sims 2 vyzkoušet. Hrajeme si na boha - v první fázi tvoříme tělesnou schránku, volíme tedy barvu pleti, očí, vlasů, vybíráme účes, tvar nosu, čela, případně přidáváme vousy... zkrátka jednoduše přes ikonky a posuvníky vytvoříme unikátní bytost. V druhé fázi  vdechneme duši. To znamená, že určíme její životní priority, vybereme jedno z dvanácti měsíčních znamení (ovlivňuje vlastnosti bytostí) a sepíšeme životopis. Dejme tomu, že tímto způsobem vytvoříme mladého muže a mladou ženu. Jednoduchým posouváním ikonek dále určíme jejich příbuzenský vztah - my zvolíme manželský svazek. V tento okamžik lze přistoupit k návrhu potomka, jenže se generuje pouhým stisknutím tlačítka. Úchvatné ale je, že zde opravdu funguje genetika - na jedné straně tu máme podobné rysy obou rodičů, na druhé se může vynořit zbloudilý gen třeba o dvě generace zpátky (tedy pokud si vytvoříme opravdu větvenou rodinku).
Jdeme hrát!
Možnosti a taje druhého dílu si názorně předvedeme na mé oblíbené rodince Švorcových. Skryté poselství tohoto scénářů zřejmě zní, že žena samoživitelka dvou (až více) dětí má vskutku pekelně The Sims 2těžký život. Než začneme uskutečňovat své sny a touhy, musíme nejdříve uspokojit ty nejzákladnější potřeby. To znamená: simáci chtějí jíst, spát, chodit na záchod, dbát na hygienu, žít v pěkném prostředí, blahobytu, bavit se a komunikovat. Když některý z těchto atributů klesne na nulu, šílí, jsou nepříjemní na ostatní, případně znečišťují své okolí. Tomu my zabraňujeme tím, že klikáme na předměty ve svém okolí, načež se objeví kontextová nabídka možností. Klikneme-li třeba na ledničku, máme několik variant co si dát - od hnusné instantní šlichty (což se může projevit zkaženým žaludkem) po labužnické chody šéfkuchařů. Na puštěnou hudbu lze zase nejenom tančit, ale třeba i cvičit. A právě o tom to je - nové prostředí přináší různé předměty a tudíž i nové činnosti. Věci si nakupujeme a na to potřebujeme peníze. Kde je sebrat? Prací! Zvedneme noviny z chodníku a po nějaké se podíváme - samozřejmě nejvíce peněz vyděláme, pokud natrefíme na svůj obor. V něm se můžeme průběžně zlepšovat, což se hodí nejenom pro práci, ale třeba i navazování milostných vztahů (simák musí třeba nejdříve zhubnout na posilovacím stroji, aby se mohl ucházet o srdce své vysněné lásky, která jej zatím ignoruje). Během práce simák opouští dům - dobrá příležitost pro stárnoucího manžela k nevěře s hospodyňkou. Například. Mnoho z činností, u nichž by se časem asi dostavila nuda, lze automatizovat - typicky třeba právě ona hospodyňka The Sims 2uklidí ze stolu, vyhodí zkažené jídlo, opráší prach, vyčistí vanu a záchod...
No jo, jenže život přeci není jen o jídle a spánku, každý z nás má svoje přání, ale i věci, kterých se bojí (souhrnně řečeno: aspirace). Splníme si jeden sen, objeví se další - a právo změnit svůj názor a směrování mají i naši simáci. Nebudeme si ale nic nalhávat - nejvýraznějšími touhami bývají peníze (společně pro obě pohlaví), u pánů pak zase mladé ženy. Narazíme ale i na touhu po prvním polibku, novém dalekohledu, dítěti, seznámení, přátelství... přání se samozřejmě liší podle věku, respektive fáze života. Příklad: mladík touží po prvním polibku, stařík po sexu... a tak podobně :-). Existují i vzpomínky - jedná se o zaznamenání těch nejvýraznějších událostí během života. Alfu a omegu ale představují vztahy - nevhodně zvolená akce (třeba vulgární vtip) může z některých postav udělat nepřátele, naopak správně zvolená přátele, milence či manžele. Pokud vztah s někým neudržujeme, třeba občasným telefonátem, vazba upadá a pomalu zaniká.
Když se nedaří
Když se nedaří, čekají nás dosti dekadentní výjevy. Mluvíme o shnilém jídle, odpadcích na zemi, loužích... z The Sims 2toho se samozřejmě simákům zvedá žaludek. Do toho nám postavy začnou šílet, případně únavou omdlívat. Přitom od spokojené rodinky k naprostým ztroskotancům vede hodně krátká cestička. Ale přihoďme k dobru jednu historku z natáčení: vkuchyni propukl požár, žena v afektu chytla své dítě (batole) a vynesla ho položit před barák. Pak se vrátila do kuchyně a zběsile mávala rukama. Naštěstí jeden z jejích synů zachoval klid a zavolal hasiče. Ten plamen uhasil, venku zapadlo slunce a tak šli všichni spát. Ono batole zůstalo spát přes noc na chodníku :-). Vůbec malé děti jsou zde trochu proti logice brány jako předměty.
Česká lokalizace
Hra u nás vychází s českými titulky, navíc prakticky souběžně s vydáním v zahraničí, což je chvályhodné. Kvalita překladu vyhovuje, nezvyk trochu působí přeložená anglická příjmení - třeba v tutorialu se simák jmenuje Jan Cvičný. Dobře se autořilokalizace poprali i s tím, že některé věty se skládají dynamicky z různých částí, ale i tady se podařilo slova poskládat a v The Sims 2naprosté většině případů zachovat v těch správných tvarech.
Závěr
Pro kritická slova se v recenzi nedostává místa - zmínil bych jediné. Hra je docela náročná na herní železo, zejména v prostorných a zabydlených sídlech s větším počtem postav oceníte, pokud vlastníte dobrou mašinu. Jak z toho vybruslíme? Vzpomínám na první díl - nejdřív ohromné nadšení, ale zhruba po týdnu mě hra přestala bavit. Zkrátka, prozkoumal jsem všechny možnosti hry a ženský syndrom "hrát stále dokola tutéž hru/y" se mi vyhnul. A právě na tenhle aspekt mají The Sims 2 recept. Proces stárnutí a přítomnost tužeb zajišťují stále dynamickou hru, k čemuž připočítejme prohloubení sociálních vazeb, více herních možností a po všech stránkách komplexnější simáky. Své udělá propojení na internet, kde se dají nejenom vyměňovat vaše vlastní výtvory, ale stahovat i nepřeberné množství materiálů do editoru. Jinými slovy: The Sims 2 splnili co se od nich očekávalo. Jedná se o fantasticky hratelnou záležitost, která díky editoru a široké základně hráčů jen tak nezapadne. Mimochodem, troufá si někdo odhadnou kolik asi vyjde datadisků?
The Sims 2The Sims 2

The Sims 2

Výrobce/VydavatelMaxis / Electronic Arts